Ο Θυμός και η Ζήλεια δηλητηριάζουν εσάς και τις σχέσεις σας

Ο θυμός και η ζήλια είναι συναισθήματα που δημιουργούνται από ερμηνείες που έχει κάνει το μυαλό σας σε γεγονότα που έχουν συμβεί.

Το σημαντικό είναι ότι είναι αυτόματη αντίδραση σε κάτι που δεν είναι αλήθεια αλλά σε κάτι που «νομίζετε» πως είναι αλήθεια. Αυτά τα δύο δεν συμπίπτουν πάντα.

Όταν κυριεύεστε από τον θυμό ή την ζήλια, δεν είναι εύκολο να το σταματήσετε γιατί αυτό είναι απλά το αποτέλεσμα και η υλοποίηση αυτού που σκέπτεστε. Αλλά όταν μάθετε να αναγνωρίζετε την ερμηνεία που εσείς δίνετε σε ένα γεγονός, τότε μπορείτε να προλάβετε τη ζήλια και τον θυμό ώστε να  μην δηλητηριάζουν την καρδιά σας, να χαλούν τη διάθεση σας και να δημιουργούν πρόβλημα στη σχέση σας.

Τι σας κάνει να ερμηνεύετε τις πράξεις των ανθρώπων με τέτοιον τρόπο που σας κάνει να θυμώνετε και να ζηλεύετε; Η αιτία αυτής της αρνητικής ερμηνείας βρίσκεται βαθιά μέσα στα πιστεύω σας που σας προκαλούν ανασφάλεια και χαμηλή αυτοεικόνα.

Για παράδειγμα, αν έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας δεν θα κάνατε αρνητικές συγκρίσεις ανάμεσα σε εσάς και κάποιον άλλον ή άλλη που βρίσκεται γοητευτικό/ή. Αν η αγάπη προς τον εαυτό σας και η αυτό-αποδοχή βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα,  τότε δεν σας θίγει ούτε σας πειράζει αν κάποιος αναφερθεί σε σας ή σας μιλήσει με προσβλητικό τρόπο. Καταλαβαίνετε ότι αυτά που λέει καθρεφτίζουν αυτά που αυτός σκέφτεται και νοιώθει – και ΟΧΙ αυτό που εσείς είστε.

5 βήματα για να απαλλαγείτε από τα συναισθήματα του θυμού και της ζήλιας:

Προσδιορίστε το περιοριστικό σας πιστεύω
… που σας κάνει να ερμηνεύετε τα γεγονότα και τα λόγια με τρόπο που σας κάνει να νοιώθετε άσχημα για τον εαυτό σας. Πιστεύω όπως: «Δεν είμαι ωραίος»,  « δεν είμαι ταλαντούχος», «Δεν είμαι αρκετά ικανός» «Δεν αξίζω να με αγαπάνε» κλπ.

Κατανοείστε ότι τα πιστεύω δεν είναι τίποτα άλλο παρά απόψεις.
Απόψεις που δεν είναι αλήθεια! Έχετε αποκτήσει αυτά τα πιστεύω με τον καιρό από τότε που ήσασταν παιδιά, αλλά δεν αντιπροσωπεύουν στα αλήθεια αυτό που πραγματικά είστε. Όταν λέτε  «Είμαι» κάνετε μια πολύ δυναμική, δημιουργική δήλωση, είναι μια εντολή.  Όταν λέτε «είμαι» ενσαρκώνετε τη δήλωση που κάνετε. Στο μυαλό σας γίνεστε αυτό που δηλώνετε, κάποιος που δεν είναι ωραίος, που δεν έχει ταλέντο που δεν είναι ικανός. Εσείς επιλέγετε να το πιστεύετε αυτό για τον εαυτό σας αλλά δεν είναι αλήθεια. Είναι απλώς η γνώμη σας. Και οι γνώμες μπορούν να αλλάξουν!

Καταλάβετε πότε τα λόγια και οι πράξεις κάποιου πυροδοτούν μια αρνητική αντίδραση
– μια αντίδραση που είναι εναντίον σας  και σας κάνουν να νοιώθετε  άσχημα.

ΑΠΟΣΤΑΣΙΟΠΟΙΗΣΗ
Νοερά πείτε “STOP” στον εαυτό σας. Γιατί δίνετε σε αυτό το άτομο δύναμη πάνω στα συναισθήματα σας; Γιατί επιτρέπετε στον εαυτό σας να μειώνεται από τα λόγια τους και τις πράξεις τους;

Ερμηνεύστε τα γεγονότα διαφορετικά
Να θυμάστε ότι τα λόγια τους και οι πράξεις τους  αντικατοπτρίζουν το δικό τους κόσμο,  αυτό που συμβαίνει μέσα στο δικό τους μυαλό και δεν καθρεφτίζουν εσάς.

Αυτό χρειάζεται βέβαια εξάσκηση γιατί ο χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στην πράξη ή στα λόγια κάποιου και τη δική σας αντίδραση είναι ελάχιστος, είναι μια αυτόματη αντίδραση και δεν αλλάζει μόνο επειδή λογικά ξέρετε τη διαδικασία που την ενεργοποιεί. Θα χρειαστεί χρόνος και προσπάθεια για να μάθετε να επιλέγετε αυτόματα μια πιο ευχάριστη ερμηνεία. Χρειάζεται λοιπόν να έχετε μια στρατηγική για να το πετύχετε.

  1. Μάθετε να παρατηρείτε τους ανθρώπους και να είστε συμπονετικοί στον εσωτερικό πόνο που ο καθένας έχει και τον κάνει να φέρεται με τρόπους που πληγώνουν τους άλλους.
  2. Σταματήστε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους με αρνητικό τρόπο. Μπορεί να μειονεκτούν σε κάποιους τομείς και να υπερτερούν σε άλλους. Με άλλα λόγια δεν είναι ούτε αυτοί τέλειοι. Σταματήστε λοιπόν τη σύγκριση.
  3. Κάντε ότι μπορείτε για να ανεβάσετε την εμπιστοσύνη και την αυτοεκτίμηση σας. Σταματήστε να πιστεύετε στην αρνητική ιστορία που έχετε δημιουργήσει γύρω από τον εαυτό σας, και αρχίστε να λέτε μια καινούργια ιστορία!  Αν έχετε μια σχέση με έναν σύντροφο που ζηλεύει, ή με κάποιον που έχει εκρήξεις θυμού, καταλάβετε ότι νοιώθουν μεγάλη ανασφάλεια και αυτή εκδηλώνετε με άσχημη συμπεριφορά και ξεσπάσματα θυμού.

Αν τώρα ο/η σύντροφος σας θέλει ΕΣΕΙΣ να αλλάξετε την συμπεριφορά σας γιατί τον/την κάνει να ζηλεύει ή να θυμώνει, κάνουν λάθος.  Δεν παίρνουν την ευθύνη των πεποιθήσεων τους σχετικά με τον εαυτό τους που είναι η μόνη αιτία που νοιώθουν άσχημα. Η λύση δεν είναι να αλλάξετε εσείς, αυτοί πρέπει να αλλάξουν τα
πιστεύω τους.

Κατά το ίδιο τρόπο αν είστε εσείς αυτός που ζηλεύει ή θυμώνει μέσα στη σχέση, πρέπει να σταματήσετε να κατηγορείτε τον σύντροφό σας για τα συναισθήματα σας. Όπως είπε και η Ελεονόρα Ρούσβελτ «Κανείς δεν μπορεί να σε κάνει να νοιώσεις κατώτερος χωρίς τη συγκατάθεση σου.» Συνειδητοποιείστε πως μόνο εσείς μπορείτε να ενισχύσετε την αυτοεκτίμηση σας και την εμπιστοσύνη σας στο σημείο που είναι απαραίτητο ώστε να σταματήσετε να προσβάλλεστε με αυτά που οι άλλοι λένε και κάνουν.

Δουλέψτε με τις τεχνικές της Μεθόδου Silva να επαναπρογραμματίσετε τα πιστεύω σας, και να δημιουργήσετε μια καλύτερη αυτοεικόνα.

Μαριάννα Μεταξάτου