Ιστορία της Μεθόδου

Γνωρίστε τον Χοσέ

jose-silva

Ο Χοσέ Σίλβα γεννήθηκε στις 11 Αυγούστου 1914, στο Λαρέντο του Τέξας. Ήταν τεσσάρων ετών όταν πέθανε ο πατέρας του. Η μητέρα του ξαναπαντρεύτηκε ύστερα από λίγο κι ο Χοσέ με τη μεγαλύτερη αδελφή του και τον μικρότερο αδελφό του πήγαν να ζήσουν με τη γιαγιά τους. Δύο χρόνια αργότερα, κέρδιζε το ψωμί της οικογένειας, πουλώντας εφημερίδες, γυαλίζοντας παπούτσια και κάνοντας διάφορες άλλες δουλειές. Τα βράδια παρακολουθούσε την αδελφή του και τον αδελφό του να μελετούν τα μαθήματά τους, κι εκείνοι τον βοηθούσαν να μάθει ανάγνωση και γραφή. Ο ίδιος πήγε στο σχολείο, μόνο για να διδάξει όχι για να διδαχτεί.

Η φτώχια του Χοσέ άλλαξε μια μέρα που περίμενε τη σειρά του σε ένα κουρείο. Άπλωσε το χέρι του να πάρει κάτι να διαβάσει κι αυτό που βρήκε ήταν ένα έντυπο που αναφερόταν σ’ ένα μάθημα επισκευής ραδιοφώνων δι’ αλληλογραφίας. Ο Χοσέ ζήτησε από τον κουρέα να του το δανείσει. Εκείνος όμως του είπε πως θα του το νοίκιαζε αν ο Χοσέ συμπλήρωνε στο όνομα του κουρέα τις απαντήσεις που ζητούσαν. Κάθε εβδομάδα, ο Χοσέ πλήρωνε ένα δολάριο, διάβαζε το μάθημα και συμπλήρωνε τις απαντήσεις στ’ όνομα του κουρέα.

Σε λίγο καιρό, ένα δίπλωμα κρεμόταν στον τοίχο του κουρείου, και στην άλλη άκρη της πόλης ο Χοσέ, δεκαπέντε χρονών τώρα πια, είχε αρχίσει να επισκευάζει ραδιόφωνα. Όσο περνούσαν τα χρόνια, η επιχείρηση επισκευών που έστησε έγινε η μεγαλύτερη της περιοχής και ο Χοσέ κέρδισε τα λεφτά για να σπουδάσουν τα αδέλφια του και για να παντρευτεί ο ίδιος, και μισό περίπου εκατομμύριο δολάρια τα οποία χρηματοδότησαν την εικοσάχρονη έρευνα που οδήγησε στην Μέθοδο για τον έλεγχο του νου.

Κάποιος άλλος ενίσχυσε άθελά του αυτή την έρευνα. Ήταν ο ψυχίατρος που έκανε ερωτήσεις στους άντρες που επρόκειτο να καταταγούν στο τμήμα μεταβιβάσεων, στο Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. «Κατουράς το κρεβάτι σου;» Ο Χοσέ έμεινε εμβρόντητος. «Σ’ αρέσουν οι γυναίκες;» Ο Χοσέ, πατέρας τότε τριών παιδιών και προορισμένος να αποκτήσει άλλα επτά, έμεινε με το στόμα ανοιχτό. Αυτός ο γιατρός – σκέφτηκε – πρέπει να ξέρει για τον ανθρώπινο νου περισσότερα απ’ όσα ξέρει ο κουρέας για τα ραδιόφωνα, γιατί κάνει, λοιπόν, τόσο κουτές ερωτήσεις;

6-josesilva

Η σημαντική αυτή στιγμή υπήρξε για τον Χοσέ το ξεκίνημα μιας επιστημονικής έρευνας που τον οδήγησε να γίνει – χωρίς διπλώματα και πιστοποιητικά – ένας από τους πιο δημιουργικούς ερευνητές της εποχής του. Μέσα από τα βιβλία τους, ο Φρόυντ, ο Γιούνγκ και ο Άντλερ, έγιναν οι πρώτοι του δάσκαλοι.

Οι κουτές ερωτήσεις απόκτησαν βαθύτερο νόημα και πολύ σύντομα, ο Χοσέ ήταν έτοιμος να διατυπώσει ένα δικό του ερώτημα: Μπορεί να βελτιωθεί με την ύπνωση, η ικανότητα του ανθρώπου για μάθηση; Να αυξηθεί δηλαδή ο δείκτης νοημοσύνης του; Εκείνη την εποχή πίστευαν πως ο δείκτης νοημοσύνης ήταν αμετάβλητος αλλά ο Χοσέ δεν ήταν καθόλου σίγουρος γι’ αυτό.

Το ερώτημα χρειάστηκε να περιμένει την απάντηση του όσο καιρό μελετούσε ο Χοσέ προχωρημένη ηλεκτρονική για να γίνει εκπαιδευτής στο Τμήμα Μεταβιβάσεων. Όταν απολύθηκε, με 200 μόνο δολάρια στην τσέπη, ο Χοσέ άρχισε σιγά – σιγά να ξαναστήνει τη δουλειά του. Ταυτόχρονα, δούλευε με μειωμένο ωράριο στο Κολέγιο του Λαρέντο όπου επιτηρούσε τρεις δασκάλους και είχε αναλάβει τη δημιουργία των ηλεκτρονικών εργαστηρίων του σχολείου.

Πέντε χρόνια αργότερα, με την τηλεόραση στο προσκήνιο, η δουλειά των επισκευών άρχισε ν’ ανθίζει και ο Χοσέ σταμάτησε να διδάσκει. Η δουλειά του, για άλλη μια φορά, έγινε η μεγαλύτερη της πόλης. Δούλευε κάθε μέρα ως τις εννιά το βράδυ, έτρωγε, βοηθούσε τη γυναίκα του να ετοιμάσει τα παιδιά για να κοιμηθούν και όταν όλα ησύχαζαν στο σπίτι, μελετούσε τρεις περίπου ώρες. Οι μελέτες του τον οδήγησαν στην ύπνωση την οποία μελέτησε πολύ πλατιά.

Όσα έμαθε για την ύπνωση, όσα ήξερε για την ηλεκτρονική, και μερικές αποτυχίες των παιδιών του στο σχολείο, ξανάφεραν στο προσκήνιο το ερώτημα που είχε διατυπώσει μερικά χρόνια πριν: η ικανότητα για μάθηση, ο δείκτης νοημοσύνης, μπορεί να βελτιωθεί με διανοητική εκπαίδευση;

Ο Χοσέ ήξερε πως ο νους παράγει ηλεκτρισμό. Είχε διαβάσει για πειράματα που αποκάλυψαν στις αρχές του αιώνα, την ύπαρξη των κυμάτων Άλφα. Από τη δουλειά του με τα ηλεκτρονικά, ήξερε πως το ιδανικό κύκλωμα είναι αυτό με την ελάχιστη αντίδραση ή την ελάχιστη σύνθετη αντίσταση, γιατί κάνει τη μεγαλύτερη χρήση της ηλεκτρικής του ενέργειας. Μήπως μπορούσε να λειτουργήσει ο εγκέφαλος πιο αποτελεσματικά αν ελαττωνόταν η σύνθετη αντίστασή του; Και ήταν δυνατό να ελαττωθεί αυτή η αντίσταση;

Ο Χοσέ άρχισε να χρησιμοποιεί την ύπνωση για να ηρεμεί τη σκέψη των παιδιών του και ανακάλυψε κάτι που για πολλούς αποτελούσε παραδοξολογία: Ο εγκέφαλος ήταν πιο ενεργητικός όταν ήταν λιγότερο δραστήριος. Σε χαμηλότερες συχνότητες, ο εγκέφαλος έπαιρνε και αποθήκευε περισσότερες πληροφορίες. Το ζωτικό πρόβλημα ήταν να διατηρήσει τον νου σε εγρήγορση όταν βρισκόταν σ’ αυτές τις συχνότητες που συνδυάζονται περισσότερο με την ονειροπόληση και τον ύπνο παρά με την καθημερινή δραστηριότητα.

Η ύπνωση δημιουργούσε τη δεκτικότητα που αναζητούσε ο Χοσέ, αλλά όχι την ανεξάρτητη σκέψη που οδηγεί στη λογική ανάλυση των πραγμάτων για την καλύτερη κατανόησή τους. Δεν είναι αρκετό ένα κεφάλι γεμάτο αναμνήσεις γεγονότων. Χρειάζεται διορατικότητα και κατανόηση.

Ο Χοσέ εγκατέλειψε σύντομα την ύπνωση και άρχισε να πειραματίζεται με διάφορες νοητικές ασκήσεις που θα ηρεμούσαν τον εγκέφαλο και  θα τον διατηρούσαν σε εγρήγορση ανεξάρτητα από την ύπνωση. Αυτό, σκέφτηκε, θα οδηγούσε σε μια βελτιωμένη μνήμη σε συνδυασμό με περισσότερη κατανόηση και, κατά συνέπεια, σε μεγαλύτερους δείκτες νοημοσύνης.

Οι ασκήσεις οι οποίες οδήγησαν στον Έλεγχο του Νου απαιτούσαν αυτοσυγκέντρωση σε χαλάρωση και έντονους διανοητικούς οραματισμούς για να μπορεί κανείς να φτάνει στα χαμηλότερα επίπεδα του νου. Μόλις έφτανε σ’ αυτά τα επίπεδα, ανακάλυπτε πως ήταν πιο αποτελεσματικά από το Βήτα σε ό,τι αφορά τη μάθηση. Για τον Χοσέ υπήρξε μια απλή απόδειξη: οι καλύτεροι βαθμοί που έφερναν τα παιδιά του από το σχολείο στα τρία χρόνια που εξακολούθησε να βελτιώνει τη τεχνική του.

Ο Χοσέ είχε σημειώσει μια πρώτη επιτυχία, πολύ σημαντική, που άλλες έρευνες – βασικά η βιοανάδραση – επιβεβαίωσαν αργότερα. Ήταν ο πρώτος που απέδειξε ότι μπορούμε να μάθουμε να λειτουργούμε ξύπνιοι στις εγκεφαλικές συχνότητες Άλφα και Θήτα. Επρόκειτο όμως να σημειωθεί μια ακόμη εξίσου εκπληκτική «πρωτιά».

Ένα βράδυ, η κόρη του Χοσέ είχε πάει στο «επίπεδο» της (για να χρησιμοποιήσουμε τη σημερινή ορολογία της Μεθόδου Σίλβα), και ο Χοσέ της έκανε διάφορες ερωτήσεις για τα μαθήματά της. Όση ώρα απαντούσε στη κάθε ερώτηση, ο πατέρας της ετοίμαζε νοερά την επόμενη ερώτηση που θα της έκανε. Αυτή ήταν η συνηθισμένη διαδικασία και μέχρι τότε τίποτα δεν είχε αλλάξει από τις εκατοντάδες προηγούμενες κουβέντες τους. Να όμως που, ξαφνικά και χωρίς να υπάρξει κάποιο προειδοποιητικό σημάδι, η ρουτίνα άλλαξε ριζικά: Η κόρη του Χοσέ απάντησε σε μια ερώτηση που δεν είχε προλάβει να της κάνει ο πατέρας της. Ύστερα απάντησε σε μια δεύτερη και μια Τρίτη. Διάβαζε τη σκέψη του!

Αυτά συνέβαιναν το 1953, την εποχή που η Εξωαισθητική Αντίληψη (ESP) είχε αρχίσει να γίνεται σοβαρό θέμα έρευνας, ιδιαίτερα χάρη στις εργασίες που είχε δημοσιεύσει ο Δρ. Τζ. Μπ. Ράιν του Πανεπιστημίου Ντιούκ. Ο Χοσέ έγραψε στο Δρα Ράιν ένα γράμμα λέγοντας του πως είχε εκπαιδεύσει την κόρη του στην άσκηση της εξωαισθητικής αντίληψης αλλά η απάντηση που πήρε ήταν απογοητευτική. Ο Δρ. Ράιν άφηνε να εννοηθεί πως η κοπέλα μπορεί να είχε κατ’ αρχήν τάσεις ψυχισμού κι εφόσον δεν την είχαν εξετάσει πριν από την εκπαίδευση, δεν μπορούσαν να ξέρουν τι ακριβώς συμβαίνει.

Στο μεταξύ, οι γείτονες του Χοσέ πρόσεξαν πως οι σχολικές επιδόσεις των παιδιών του είχαν βελτιωθεί σημαντικά όταν άρχισε τα πειράματα. Οι γείτονες αντιμετώπιζαν με επιφυλακτικότητα τις βυθομετρήσεις που έκανε ο Χοσέ στο άγνωστο, ένα άγνωστο προστατευμένο από δυνάμεις που ήταν ίσως καλύτερα να μην τις αγγίζεις. Δεν μπορούσαν όμως να αγνοήσουν τις επιτυχίες που είχε ένας πατέρας ο οποίος πειραματιζόταν με τα παιδιά του. Μήπως θα δεχόταν ο Χοσέ να εκπαιδεύσει και τα δικά τους παιδιά;

Ύστερα από την επιστολή του Δρα Ράιν, ήταν αυτό ακριβώς που χρειαζόταν ο Χοσέ. Αν αυτό που είχε πετύχει με ένα παιδί μπορούσε να το πετύχει και με άλλα, θα είχε καταφέρει την επανάληψη των επιτυχημένων πειραμάτων που απαιτείται σε κάθε επιστημονική μέθοδο.

Στα επόμενα δέκα χρόνια, εκπαίδευσε 39 παιδιά του Λαρέντο με όλο και καλύτερα αποτελέσματα γιατί, με κάθε παιδί, βελτίωνε την τεχνική του. Έτσι σημείωσε άλλη μια «πρωτιά». Είχε φτιάξει την πρώτη μέθοδο στην ιστορία του ανθρώπου που επέτρεπε στον καθένα να εκπαιδευτεί στην εξωαισθητική αντίληψη και μπορούσε να το αποδείξει με 39 πετυχημένα πειράματα. Τώρα έπρεπε να τελειοποιήσει τη μέθοδο.

Ο Χοσέ χρειάστηκε άλλα τρία χρόνια για να αναπτύξει τη σειρά μαθημάτων που έχει πια καθιερωθεί. Η Μέθοδος χρειάζεται 35 ώρες για να είναι αποτελεσματική, τόσο σε ενήλικους όσο και σε παιδιά, και έχει επικυρωθεί από πολλά εκατομμύρια περιπτώσεις. Παρουσιάζει δηλαδή μια επανάληψη επιτυχίας που κανένας αμερόληπτος επιστήμονας δεν μπορεί να αγνοήσει.

Η μακρόχρονη αυτή επιστημονική έρευνα χρηματοδοτήθηκε από τις πάντα επικερδείς ηλεκτρονικές επιχειρήσεις του Χοσέ. Καμιά δωρεά πανεπιστημίου ή μορφωτικού ιδρύματος και καμιά κρατική επιχορήγηση δεν μπορούσε να υπάρξει για μια τόσο εκτεταμένη έρευνα. Σήμερα ο οργανισμός της Μεθόδου Σίλβα είναι μια ανθούσα οικογενειακή επιχείρηση, της οποίας τα κέρδη αφιερώνονται, κατά μεγάλο ποσοστό, σε πλατύτερες έρευνες και στην ταχύτερη ανάπτυξή της. Υπάρχουν κέντρα ή παρουσιαστές σ’ όλες τις αμερικάνικες πολιτείες και σε 73 ξένες χώρες.

Παρ’ όλη την επιτυχία του, ο Χοσέ δεν έγινε διάσημος, ούτε γκουρού ή πνευματικός ηγέτης με οπαδούς ή μαθητές. Ήταν ένας απλός άνθρωπος, με απλούς τρόπους, που μιλούσε με την απαλή, προφορά των Μεξικανο-αμερικανών. Ήταν ένας γεροδεμένος άντρας, με ευγενική φυσιογνωμία που τη φώτιζε το ανοιχτόκαρδο χαμόγελό του.

Πέρασε στην άλλη διάσταση το 1999 σε ηλικία 85 χρονών.

Laura Silva Quesada

Η Λάουρα είναι Πρόεδρος της Silva International και το έβδομο παιδί του Χοσέ Σίλβα, ιδρυτή της Μεθόδου Silva. Γεννήθ535001_10153250817560647_1377515715_nηκε όταν οι έρευνες του πατέρα της πάνω στην εξέλιξη του νου βρισκόντουσαν στην καλύτερη τους περίοδο και η Λάουρα ήταν ένα από τα πρωταρχικά  υποκείμενα της έρευνας. Αυτό της έδωσε εξαιρετική προσωπική εμπειρία και εσωτερική γνώση για τις τεχνικές για τη δημιουργία και τη διαίσθηση.

Μετά το θάνατο του πατέρα της η Λάουρα θέλοντας να συνεχίσει τις έρευνες συνεργάστηκε με τους πιο έμπειρους ειδικούς στο χώρο της εξέλιξης του Νου και χρησιμοποιεί τις νέες ανακαλύψεις από τις μελέτες πάνω στον ανθρώπινο νου, τη διαίσθηση, την εναλλακτική ιατρική φροντίδα, το NLP και την πνευματικότητα στα καινούρια εξαιρετικά προγράμματα που δημιουργεί.

Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Για Γονείς Μόνο» και δημιουργός των πολύ πετυχημένων σειρών της Nightingale-Conant για τη Μέθοδο Σίλβα.  Παρουσιάζει το σεμινάριο Holistic Healing (Ολιστική Θεραπεία) σε νοσηλευτές και γιατρούς σε όλες τις Η.Π.Α. μέσα από το πρόγραμμα εκπαίδευσης στις Εναλλακτικές και ΣυμπληρωματιSpeaking on the Silva Method @ AwesomenessFest 2010κές Θεραπείες.

Τα 30 τελευταία χρόνια η Λάουρα έχει παρουσιάσει σεμινάρια Silva σε ανθρώπους όλων των ηλικιών σε όλον τον κόσμο. Μια πολύ ζωντανή και δυναμική παρουσιάστρια, που η ζεστασιά της και η διάθεση της να προσφέρει περνάει αμέσως σε όλους όσους παρακολουθούν τα σεμινάρια της.

Ζει με την οικογένεια της στο Λαρέντο του Τέξας

Η Λάουρα στο διάλειμα ενός συνεδρίου με τον νευρο-επιστήμονα Dr. Mark Weldham τον διάσημο συγγραφέα Jack Canfield και τον ιδρυτή της Mind Valley, Vishen Lakhiani